ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

  •  Swadener, B. B., Mitakidou, S., Tressou, E. & Grant, C. A. (2009). “Introduction.” Beyond pedagogies of exclusion in diverse childhood contexts. Transnational challenges. New York: Palgrave. 1-10.
  • Karagianni, P., Mitakidou, S. & Tressou, E. 20 “Inclusive and Cross-Cultural Education: Reflections on common theoretical fields and alienated policy and practice.” In A. Sipitanou & N.G. Angeloska (eds.). 12th International Conference on Inclusive Education in the Balkan Countries: Policy and Practice. Thessaloniki: Kyriakidis Publishing House. 261-267.
  • Καραγιάννη, Π., Μητακίδου, Σ. & Τρέσσου, Ε. (2011)Η συνάντηση της ενταξιακής με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.” Στο Β. Οικονομίδης (επιμ.) Εκπαίδευση και Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών. Θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο. 958-966.
  • Karagianni, P., Mitakidou, S. & Tressou, E. (2013).What’s right in children’s rights? The subtext of dependency”. Στο B. B. Swadener, L. Lundy, J. Habashi & N. Blanchet-Cohen (eds.). Children’s Rights and Education. International Perspectives. Peter Lang Publishing Co. 82-95.
  • Mitakidou, S., Tressou, E. & Karagianni, P. (2014). “Implementing culturally sensitive assessment tools for the inclusion of Roma children in mainstream schools.” Στο Hood, R. Hopson, H. Frierson & K. Obeidat Continuing the Journey to Reposition Culture and Cultural Context in Evaluation Theory and Practice. Information Age Publishing. 233-250.
  • Mitakidou, S., Karagianni, Y. & Tressou, E. (2016). Researching Marginalized Groups: The challenges and agony of researchers in a diverse marginalised context. In K. Bhopal & D. Ross (eds.). The complexities and dilemmas of researching marginalised groups. 36-49.
  • Mitakidou, S., Tressou, E., Swadener, B. B. & Grant, C. A. (eds.) (2009). Beyond pedagogies of exclusion in diverse childhood contexts. Transnational challenges. New York: Palgrave.
  • Karagianni, P., Mitakidou, S. & Tressou, E. (2013).What’s right in children’s rights? The subtext of dependency”. Στο B. B. Swadener, L. Lundy, J. Habashi & N. Blanchet-Cohen (eds.). Children’s Rights and Education. International Perspectives. Peter Lang Publishing Co. 82-95.
  • Mitakidou, S., Tressou, E. & Karagianni, P. (2014). “Implementing culturally sensitive assessment tools for the inclusion of Roma children in mainstream schools.” Στο Hood, R. Hopson, H. Frierson & K. Obeidat Continuing the Journey to Reposition Culture and Cultural Context in Evaluation Theory and Practice. Information Age Publishing. 233-250.
  • Mitakidou, S., Karagianni, Y. & Tressou, E. (2016). Researching Marginalized Groups: The challenges and agony of researchers in a diverse marginalised context. In K. Bhopal & D. Ross (eds.). The complexities and dilemmas of researching marginalised groups. 36-49.
  • Γ. Καραγιάννη (2009). «Μ. Oliver: Αναπηρία και Σπουδές περί Αναπηρίας». Εισαγωγή στην ελληνική έκδοση στο βιβλίο: Αναπηρία και Πολιτική.(ThePolitics of Disablement. Mike Oliver). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. 9-27
  • Καραγιάννη, Γ. & Βλάχου, Α. (2015). «Αναπηρία, προβλήματα υγείας και παιδιά Ρομά» Στο συλλογικό τόμο Ένταξη Ρομά-Διεθνής και ελληνική εμπειρία.Το παρόν μιας διάρκειας.Επιμ. Σ. Μητακίδου. Θεσσαλονίκη: CopyCity. 145-163.
  • Μπίμπου, Ι. κ. ά. (2010). Αναστοχαστική Πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο (σσ 307-383). Νήσος Τετράδια 21.
  • Antoniadou E., Bibou – Nakou, I. (2012).Teachers’ Professional Role in Children’s Social Relations: outcome of a personal and social education program in Greek schools. Advances in School Mental Health Promotion, 5(2), 139-156.
  • I. Bibou-Nakou & J. Tsiantis & H. Assimopoulos & P. Chatzilambou (2013). Bullying/ victimization from a family perspective: a qualitative study of secondary school students’ views. European Journal of Psychology of Education .
  • Bibou-Nakou J. Tsiantis · H. Assimopoulos P. Chatzilambou D. Giannakopoulou (2013). School factors related to bullying: A qualitative study of early adolescent students. Social Psychology of Education 15 (2):125–145
  • Έ. Αντωνιάδου & Ι. Μπίμπου – Νάκου (2014). Προγράμματα προαγωγής της ψυχικής υγείας με έμφαση στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών στο χώρο του σχολείου: Ο λόγος των παιδιών. Παιδί και Έφηβος. Ψυχική Υγεία και Ψυχοπαθολογία Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα.
  • Bibou – Nakou, I., Asimopoulos, Ch., Hatzipemou, T., Soumaki, E., and Tsiantis, J. (2014) Bullying in Greek Secondary Schools: Prevalence and profile of the bullying practices. Invited Paper. Special Issue: School bullying and prevention strategies in some European countries. The International Journal of Mental Health Promotion,6(1), 3-18.
  • Asimopoulos, Ch., Bibou – Nakou, I., Hatzipemou, Th., Soumaki, E., and Tsiantis, J. (2014). An investigation into students’ and teachers’ knowledge, attitudes and beliefs about bullying in Greek primary schools. Invited Paper. Special Issue: School bullying and prevention strategies in some European countries. The International Journal of Mental Health Promotion, 6(1), 42-52.
  • Μπίμπου – Νάκου, Ι., Νταή, Α. & Παπαδόπουλος, Δ. Η χρήση και οι λειτουργίες του διαδικτύου: Εμπειρικά δεδομένα από νέους (μετά από κρίση) Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Διεπιστημονικού Συνεδρίου Εθισμός στο Διαδίκτυο, από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της διαταραχής του εθισμού στο Διαδίκτυο, 1-3 Απριλίου 2011).
  • Μπίμπου – Νάκου, Ι. Η σύνδεση μεταξύ της χρήσης του διαδικτύου και της ψυχοκοινωνικής υγείας των νέων. (μετά από κρίση). Πρακτικά του 2ου Πανλληνίου Διεπιστημονικού Συνεδρίου Εθισμός στο Διαδίκτυο, από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της διαταραχής του εθισμού στο Διαδίκτυο, 1-3 Απριλίου 2011).
  • Bibou – Nakou, I, and Markos, A., (2013). Copying Strategies of Secondary School Students Experiencing Bullying: Frequency, Type of Bullying and Psychosocial Difficulties. Chapter in the book Editors: Kas Dekker and Maarten Dijkstra. School Bullying: Predictive Factors, Coping Strategies, and Effects on Mental Health. Nova Publications, pp 69-96.
  • Μπίμπου – Νάκου, Ι., Χατζηλάμπου, Π., & Αντωνιάδου, Ε. (2014). Οι ομάδες ομηλίκων ως κοινωνικός χώρος των παιδιών στο σχολείο. Κεφάλαιο στο Συμβουλευτική Ομηλίκων. Επιμέλεια Έκδοσης Μαρία Μαλικιώση – Λοΐζου. Εκδόσεις Πεδίο σσ 228-256.
  • Μπίμπου – Νάκου, Ι. (2012). Τα Δικαιώματα του Παιδιού και η ψυχική υγεία στο σχολείο. Ένεκα λόγου. Δελτίο Επικοινωνίας Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου. Αφιέρωμα του τεύχους στην Ενότητα Δικαιώματα των Παιδιών και η παραβίασή τους.
  • Λιάμπας, Τ. & Τουρτούρας, Χ. (2012) ‘Δραστηριότητες σχόλης, εξωσχολική μάθηση και απασχόληση για το μαθητή της Γ΄ λυκείου στο φάσμα του καθημερινού εξωσχολικού χρόνου’, Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, τχ. 137-138, σς. 141-172.
  • Liambas, T. (2015) ‘Michel Foucault and Antonio Gramsci: Education, power and student assessment’. In Conference Proceedings of the IV International Conference on Critical Education “Critical Education in the Era of Crisis”, Aristotle University of Thessaloniki, School of Education, 23-26 June 2014.
  • Grollios, G. & Liambas, A. (2015) Critical approaches to Critical Pedagogy in Greece, Journal  for Critical Education Policy Studies, 12, n. 3, pp. 261-281.
  • Drenoyianni H. & Stergioulas L.K. (2011) (eds) Pursuing Digital Literacy in Compulsory Education. New Literacies and Digital Epistemologies Series. Volume 43. Peter Lang Publishing Group, New York.
  • Λιάμπας, Α. και Ντρενογιάννη, Ε. (2012) Η Κριτική των Δομικών Χαρακτηριστικών του Νέου Πιλοτικού Προγράμματος Σπουδών για τις ΤΠΕ στο Δημοτικό ως Αφορμή για τον Ανασχεδιασμό του με Βάση την Κριτική Παιδαγωγική και την Προοδευτική Εκπαίδευση. Στο Makrakis, V. and Kostoulas-Makrakis, N. (Eds) New Technologies, Education for Sustainable Development and Critical Pedagogy. Rethymnon, University of Crete: 2012 ICT & ESD Publications.
  • Ντρενογιάννη, Ε. Και Λιάμπας, Α. (2014) Αξιολόγηση, Σχεδιασμός και Προετοιμασία Επιμορφωτικού Προγράμματος Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε παιδιά Ρομά. Στο περιοδικό «Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο», Τεύχος 8, Ιανουάριος 2015, σελ. 1-14.
  • Ντρενογιάννη, Ε. και Λιάμπας, Α. (2014) Η έρευνα-δράσης στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Ο σχεδιασμός και τα αποτελέσματα μιας εφαρμογής της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στα Πρακτικά του 9ου Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση» Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» (http://www.hcicte2014.edc.uoc.gr/), Σχολή Επιστημών Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο, 3-5 Οκτωβρίου 2014.
  • Drenoyianni, H. (2014) Conceptions or Misconceptions? Greek teachers’ perceptions of and discussions about ICT literacy in the primary school. In Conference Proceedings of the IV International Conference on Critical Education “Critical Education in the Era of Crisis”, Aristotle University of Thessaloniki, School of Education, 23-26 June 2014.
  • Καλαματιανού, Α., Κουγιουμουτζάκη, Φ. και Μπελογιάννης Γ., (2014), «Γυναίκες και πανε­πι­στημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα από την ίδρυση του πρώτου Ελληνικού πα­νε­πι­στη­μίου μέχρι σή­με­ρα: Στατιστικές και ερμηνείες» στο Οικογένεια, Φύλο και Μετανάστευση στη Σύγχρονη Ελλάδα, Τιμητικός Τόμος για την Καθηγήτρια Λουκία Μ. Μουσούρου, Gutenberg
  • Kalamatianou A. & Kougioumoutzaki F. (2012) “Employment Status and Job-Stu­di­es Relevance of Social Science Graduates: The Experience from a Greek Public Univer­si­ty”, International Journal of Economic Sciences and Applied Research IJECAR), 5(1).
  • Ioannidou, M. (2012) How does art build bridges? Introducing art and learning through art in varied audiences. Ανακοίνωση και πλήρης δημοσίευση στα αγγλικά στον Τόμο των πρακτικών (international advisory board): InSEA 2012 European Conference, 25th-27th June 2012, Lemesos Cyprus (insea2012.org)
  • Ioannidou, M. (2014) «Webism”: Α New Art Movement for E-Generation Children.  Eurasian Journal of Social Sciences, 2(2), 2014, 15-21 DOI: 10.15604/ejss.2014.02.02.002
  • Προηγήθηκε ανακοίνωση και πλήρης δημοσίευση στα αγγλικά στον Τόμο των πρακτικών: INTCESS14 E-Publication, Editor: Prof. Dr. Ferit Uslu – ISBN978-605-64453-0-9. INTCESS14 -INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND SOCIAL SCIENCES, 3-5 February 2014, Istanbul, Turkey
  • Ioannidou, M. (2014) Less Culture – then not enough Education. Ανακοίνωση στο IV International Conference on Critical Education [ICCE], 23-26 June 2014, School of Primary Education, Faculty of Education, Aristotle University of Thessaloniki
  • Ιωαννίδου, Μ. (2015) To Αλφαβητάρι της Τέχνης. Η Τέχνη ως μέσο διδασκαλίας στο σχολείο. Μεθοδολογία και εφαρμογές. 2015, εκδ. Colibri & Kindly Direct Publishing.
  • Bougatzeli, E., Papadimitriou, F., & Douka, M. (2014). Critical search and evaluation practices of Web information resources applied by senior students in the Department of Primary Education of AUTH for the design of alternative projects in teaching language. In Conference Proceedings of the IV International Conference on Critical Education “Critical Education in the Era of Crisis”, Aristotle University of Thessaloniki, School of Education, 23-26 June.
  • Bougatzeli, E., Togia, A. & Papadimitriou F. (2015). Developing an information literacy course for teacher education students in Greece. The International Journal of Literacies, 21(2), 17-26.
  • Bougatzeli, E. & Papadimitriou, F. (in publication). Diffusing critical web literacy in a teacher education setting: initial reflections and future planning. Chapter 15 in book «Critical literacy for information professionals», Facet Publishing.
  • Bonti, E., Kouimtzi, E.M., Babalou, C.E., Kyritsis, Z., Bozas, A., &Karageorgiou, I. (2016)SLI and SLD adolescents’ similarities and differences in reading, writing, and language skills: challenging diagnosis. Research in Developmental Disabilities (υπόυποβολή)
  • Ψάλτη, Α. και Κουϊμτζή, Ε.Μ. (2014) Διερεύνηση της ετοιμότητας των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας να αναγνωρίσουν παιδιά με δυσκολίες μάθησης στην τάξη: Η κατασκευή ενός ερευνητικού εργαλείου. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 57
  • Kouimtzi, E.M. &Psalti, A. (2013) Pre-school educators’ readiness to identify and deal with children at risk for learning disabilities. In S. Pantazis& C. Zaragas (eds)Proceedings of the 3rd International Conference on Early Childhood Education,Ioannina, Greece, 12-13 May 2012, p.626-641
  • Καραγιάννη, Γ. (2017). Η αναπηρία στην Ελλάδα της κρίσης. Αθήνα: Gutenberg (ISBN: 978-960-01-1864-3).
  • Karagianni, Y. & Kougioumoutzaki, F. (forthcoming). Space as an ark and ghetto or as a field of action and social change? Urbanities.
  • Κουγιουμουτζάκη, Φ. (2018). Η παιδική ηλικία και ο λόγος περί παραβατικότητας των ανηλίκων. Ουτοπία, 124(1), 61-74.
  • Κουγιουμουτζάκη, Φ. (2018). Οι αντιλήψεις για το παιδί και την παιδική ηλικία στις κοινωνιολογικές θεωρίες της εκπαίδευσης. Στο: Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κριτικής Εκπαίδευσης με θέμα: Η Κριτική εκπαίδευση για το Σχολείο των κοινωνικών αναγκών, Θεσσαλονίκη (σσ. 1-15).
  • Ioannidou, M. & Mitakidou, S. (2018). Taking tableaux vivants a step further; Using multicultural and cross-readings of living pictures and literature texts in class. In: Proceedings of the Education and Social Sciences Conference, Université de la Sorbonne Nouvelle, 22-23 October, Paris.
  • Mitakidou, S., Tressou, E. & Ioannidou, M. (2018). Inclusive orientations in education. In: EDULEARN18 Proceedings of 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2-4 July, Palma, Mallorca, Spain. pp. 8041-8049. [ISBN: 978-84-09-02709-5]
  • Ioannidou, M. & Mitakidou, S. (2018). Jargon words, no words or visual words? Facing diversity in class through children’s literature. In: EDULEARN18 Proceedings of 10th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2-4 July, Palma, Mallorca, Spain, pp. 5251-5258. [ISBN: 978-84-09-02709-5]
  • Ιωαννίδου, Μ. (2018). Μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις. Χίλιες λέξεις ισούνται με μια εικόνα; Ο ρόλος των Μουσείων Λογοτεχνίας και Τέχνης στην ενδυνάμωση ή στην αποδυνάμωση της λογοτεχνικής ανάγνωσης. Στο: Β. Αποστολίδου, Δ. Κόκορης, Μ. Γ. Μπακογιάννης & Ε. Χοντολίδου (επιμ.). Λογοτεχνική ανάγνωση στο σχολείο και στην κοινωνία (σσ. 591-602). Αθήνα: Gutenberg.
  • Ioannidou, M. (2017). Artists as Inviting Personalities for Self-Exploration and Social Learning at School. European Journal of Social Sciences Education and Research, 11(2), 52-58. [ISSN 2411-9563 (Print) / ISSN 2312-8429 (Online)]
  • Ioannidou, M., Mitakidou, S. & Tressou, E. (2017). Dialectics of inclusion in a European multicultural educational environment. In: EDULEARN17 Proceedings of 9th International Conference on Education and New Learning Technologies, 3-5 July, Barcelona Spain, pp. 1123-1129.
  • Ioannidou, M. (2016). Revisioning “the lessons of history” through intergenerational Cultural education. A new learning approach project. In Proceedings of INTED2016 Conference 7th-9th March, Valencia, Spain, pp. 25-32. [ISBN: 978-84-608-5617-7]