ΣΚΟΠΟΙ – ΣΤΟΧΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΙ

Η ερευνητική – αναπτυξιακή του δραστηριότητα  του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση, εστιάζει σε θέματα βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας που προκύπτουν από τη σύνθεση ή τον συνδυασμό ενός ή περισσοτέρων επιστημονικών πεδίων και την επιλογή πεδίων εφαρμογής. Πεδία κριτικής θεώρησης και εφαρμογής αποτελούν το τυπικό και μη τυπικό δίκτυο της εκπαίδευσης,  οι παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, τα περιεχόμενα και μέσα της εκπαίδευσης, καθώς και  τα κρατικά/επίσημα κείμενα της εκπαίδευσης.

Η επιλογή των συγκεκριμένων πεδίων συνδέεται με θέματα που αφορούν στη μελέτη:

  • σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών δομών, υπηρεσιών
  • φορέων και οργανισμών της εκπαίδευσης
  • της σχολικής σταδιοδρομίας του μαθητικού πληθυσμού
  • των ρόλων, των ταυτοτήτων εν ενεργεία και μελλοντικών εκπαιδευτικών
  • των ψυχοκοινωνικών ταυτοτήτων παιδιών & εφήβων και την αναπηρία
  • των αναπαραστάσεων των παιδιών και της παιδικής ηλικίας, καθώς και της σχέσης τους με την παιδαγωγική πράξη και τις σχολικές πρακτικές
  • των γραπτών τεκμηρίων και οπτικοακουστικών πηγών σχετικών με την εκπαίδευση
  • των κοινωνικών αναγκών και στην ανάληψη κοινωνικής δράσης και συμβουλευτικού έργου
  • των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και των εκπαιδευτικών προσεγγίσεων ικανών να διασφαλίζουν ισότιμη, δίκαιη και ποιοτική εκπαίδευση για όλους και ιδιαίτερα, για τα παιδιά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

καθώς και στην ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση:

  • περιεχομένων και μέσων διδασκαλίας για την παραγωγή ερευνητικού και εκπαιδευτικού υλικού
  • μεθόδων, μορφών και προσεγγίσεων διδασκαλίας, εκπαιδευτικής αξιολόγησης και  οργάνωσης διαδικασιών μάθησης
  • προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών
  • ποιοτικής μεθοδολογίας έρευνας (η οποία να συστηματοποιεί τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της ενεργητικής συμμετοχής των παιδιών κατά την καταγραφή των προσωπικών τους εμπειριών)
  • των δικαιωμάτων του παιδιού και της πολιτειότητας (citizenship) στην εκπαίδευση
  • προγραμμάτων σπουδών και αλλαγών που αφορούν στην εκπαιδευτική πολιτική 

 

Η συστηματική διεπιστημονική συνεργασία των μελών του Εργαστηρίου αναμένεται να οδηγήσει στη θεμελίωση επαρκών παιδαγωγικών, πολιτισμικών και κοινωνικών πρακτικών τόσο σε σχολικό όσο και σε εξωσχολικό πλαίσιο, με συγκεκριμένο προσανατολισμό τον μετασχηματισμό και την ανάδειξη του σχολείου σε ένα δημοκρατικό και  μορφωτικό οργανισμό..