COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

5η Συνάντηση, Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2022
Η ανάπτυξη της παραγωγικότητας και της συντακτικής πολυπλοκότητας σε γραπτά πληροφοριακά και αφηγηματικά κείμενα

Βίκυ Κάντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΑΠΘ

Συντονισμός: Μιχάλης Χριστοδούλου,
Επίκουρος καθηγητής ΠΤΔΕ – ΑΠΘ
Αίθ 507, 12.00

Η ανάπτυξη της παραγωγικότητας και της συντακτικής πολυπλοκότητας σε γραπτά πληροφοριακά και αφηγηματικά κείμενα

Βίκυ Κάντζου

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η έρευνα που θα παρουσιαστεί μελετά την ανάπτυξη δύο πληροφοριακών κειμένων σε αντιπαραβολή με την ανάπτυξη ενός αφηγηματικού κειμένου, εστιάζοντας στην παραγωγικότητα και τη συντακτική πολυπλοκότητα. Ο πληροφοριακός λόγος, δηλαδή η χρήση της γλώσσας για τη μετάδοση πληροφοριών, απαιτεί προηγμένες γλωσσικές δεξιότητες, προσφέροντας έτσι ένα κατάλληλο περιβάλλον για τη μελέτη της γλωσσικής ανάπτυξης μετά την πρώιμη παιδική ηλικία (Berman 2008). Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την παραγωγή ώριμου πληροφοριακού λόγου γίνεται σταδιακά, από την εφηβεία μέχρι την ενηλικίωση (Nippold & Scott, 2010). Από την άλλη πλευρά, η παραγωγή των αφηγημάτων έχει εδραιωθεί στην μετέπειτα παιδική ηλικία, αν και ο συγκεκριμένος τύπος κειμένων εξακολουθεί να εξελίσσεται μέχρι και την ενηλικίωση (Berman & Slobin, 1994; Hickmann 2003). Το δείγμα αποτελείται από μαθητές/τριες ηλικίας 10, 13 και 16 ετών, καθώς και ενήλικες 25-35 ετών. Το σώμα κειμένων που συγκροτήθηκε επισημειώθηκε χειρωνακτικά και υπολογίστηκαν μια σειρά από δείκτες που αποτυπώνουν τη χρήση της υπόταξης αλλά και την πολυπλοκότητα εντός των ορίων μιας πρότασης. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η ανάπτυξη των πληροφοριακών κειμένων είναι περίπλοκη, συνεχίζεται ως την ενηλικίωση και ακολουθεί διαφορετική πορεία για τα δύο κείμενα.

Βιβλιογραφικές αναφορές

Berman, R. A. (2008). The psycholinguistics of developing text construction. Journal of Child Language 35(4), 735-771.

Berman, R. A., & Slobin, D. (1994). Relating Events in Narrative. A Cross-Linguistic Developmental Study. Erlbaum.

Hickmann, M. (2003). Children’s Discourse. Person, Space and Time across Languages. Cambridge University Press

Nippold, M. A., & Scott, C. M. (Eds.). (2010). Expository discourse in children, adolescents, and adults: Development and disorders. Psychology Press.

Σύνδεσμος ΖΟΟΜ (ισχύει μόνο για την 5η Συνάντηση)

https://authgr.zoom.us/j/97618585953?pwd=M205VGlmeWQ5VjVJMWI5UHkyd3JaUT09