Colloquia

COLLOCQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση δφιοργανώνει Colloquium Μεθοδολογίας της Εκπαιδευτικής Έρευνας η υλοποίηση του οποίου διέπεται από μια απλή ιδέα: αντλώντας από μια παράδοση που θέλει την παραγωγή νέας γνώσης να σφυρηλατείται και να δομείται μέσα σε επιστημονικές κοινότητες, στόχος είναι η διαμόρφωση μιας σταθερής ομάδας που θα αποτελείται κυρίως από τους υποψήφιους διδάκτορες και τις υποψήφιες διδακτόρισσες του Τμήματός μας αλλά και όσους/όσες έχουν ολοκληρώσει την διατριβή τους και στην οποία (ομάδα) θα ανταλλάσσουμε ιδέες και προτάσεις για μεθοδολογικά ζητήματα.

Ο θεματικός πυρήνας του Colloquium θα είναι η εξέταση ζητημάτων μεθοδολογίας της εκπαιδευτικής έρευνας τα οποία απασχολούν τους/τις ΥΔ σε όλες τις φάσεις υλοποίησης της διατριβής τους. Ειδικότερα, ο θεματικός πυρήνας θα οργανωθεί σε 4 άξονες ενδιαφέροντος:

  1. Στην διαχείριση και επεξεργασία υλικού που έχει συλλεχθεί με ποιοτικές μεθόδους εστιάζοντας σε α) Τεκμήρια ζωής (αυτοβιογραφίες, ημερολόγια, β) Βιογραφικές αφηγήσεις, αφηγηματικές συνεντεύξεις, προφορικές ιστορίες, βινιέτες γ) Ντοκουμέντα (νόμους, αρχειακό υλικό, μπροσούρες κομμάτων κτλ) δ) Εθνογραφικές σημειώσεις πεδίου
  2. Στην διαχείριση και επεξεργασία υλικού που έχει συλλεχθεί με ποσοτικές μεθόδους (ερωτ/λόγια, πειραματικές παρεμβάσεις)
  3. Σε τρόπους υλοποίησης μικτών ερευνητικών σχεδίων και σε ζητήματα σχετικά με τον συνδυασμό ποιοτικών και ποσοτικών τύπων δειγματοληψίας και ανάλυσης δεδομένων.
  4. Επιστημολογικά ζητήματα που προκύπτουν από τα προηγούμενα. Ειδικότερα ζητήματα που μπορεί να τεθούν είναι η γενίκευση στην ποιοτική και την ποσοτική έρευνα, η κατασκευή εννοιών στην κοινωνική έρευνα, ο ρόλος της θεωρίας στην παραγωγή νέας γνώσης, η αιτιότητα στην εξήγηση των ιστορικών φαινομένων ή η αιτιακή εξήγηση των ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων.

Το Colloquium θα πραγματοποιείται κάθε 6 με 8 εβδομάδες περίπου και θα περιλαμβάνει:

Α) είτε μια σύντομη εισήγηση (εστιασμένη στους παραπάνω άξονες) από μέλη ΔΕΠ ή/και διδάκτορες με αφορμή εκπαιδευτική έρευνα που έχουν πραγματοποιήσει σε κάποια ερευνητική περιοχή, μετά το πέρας της οποίας θα ακολουθεί συζήτηση

Β) είτε μια παρουσίαση από κάποιον/α υποψήφιο/α διδάκτορα/διδακτόρισσα των μεθοδολογικών επιλογών που έχει ακολουθήσει στην δική του/της έρευνα προκειμένου να πάρει ανατροφοδότηση

Σε κάθε περίπτωση ο τρόπος υλοποίησης του Colloquium είναι ανασκευάσιμος και προτάσεις που θα εμπλουτίζουν τις δυο αυτές επιλογές είναι καλοδεχούμενες.

Ο διοργανωτής

Μιχάλης Χριστοδούλου

Επίκουρος καθηγητής ΠΤΔΕ – ΑΠΘ

Coloquia

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 25 Ιουνίου 2022
“Χρησιμοποιώντας βινιέτες στην εκπαιδευτική έρευνα”

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 4η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2022

«Μελετώντας το Ασύλληπτο: Σύνδρομο Munchausen by Proxy στο Ελληνικό Παράδειγμα»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 5η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2022
Η ανάπτυξη της παραγωγικότητας και της συντακτικής πολυπλοκότητας σε γραπτά πληροφοριακά και αφηγηματικά κείμενα

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 6η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 17 Δεκεμβρίου 2022
«Καινοτόμες προσεγγίσεις στην ποιοτική κοινωνική έρευνα»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 7η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 28 Ιανουαρίου 2023
«Αυτοβιογραφικοί λόγοι στην ιστορία: μεθοδολογίες και ερευνητική πρακτική»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 8η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 11 Μαρτίου 2023
«Η βινιέτα ως άσκηση αντίληψης: Μια φαινομενολογική προσέγγιση για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και την εκπαιδευτική έρευνα»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 9η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 1 Απριλίου 2023
«Επιστημολογικές προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνικής έρευνας»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 10η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 11 Νοεμβρίου 2023
«Η κριτική ερμηνευτική ως πλαίσιο σχεδιασμού μιας μικτής έρευνας»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 11η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου 2023
«Ανάλυση λόγου και κοινωνική επιστημολογία»

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 12η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 27 Ιανουαρίου 2024
«Έρευνα κοόρτης και σχολικές σταδιοδρομίες«

COLLOQUIUM ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ – 13η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Σάββατο, 13 Απριλίου 2024
«Μελετώντας τα κείμενα ως κοινωνικές πρακτικές: Μεθοδολογία και Παιδαγωγικές εφαρμογές»