ΑΡΧΙΚΗ

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και το Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση (ΕΠΕρΕφΕ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου της Βοστόνης (Department of Applied Linguistics, University of Massachusetts – Boston), διοργανώνουν το 2ο Θερινό Σχολείο Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης. Θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημιακού Δάσους Ταξιάρχη του ΑΠΘ στη Χαλκιδική στις 18-24 Σεπτεμβρίου 2017.

Η Κριτική Παιδαγωγική γίνεται αντιληπτή ως ρεύμα θεωρητικής σκέψης και πρακτικής το οποίο υποβάλλει σε κριτική εξέταση το πώς η γνώση, οι αξίες, τα κοινωνικά συμφέροντα και οι ταξικές σχέσεις διαπλέκονται με την εξουσία στο επίπεδο των πρακτικών, των μεθόδων, των προγραμμάτων, των περιεχομένων, των σχέσεων και των σκοπών της εκπαίδευσης, διαμορφώνοντας συνειδήσεις και πολιτισμικές και κοινωνικές μορφές.

Η Κριτική Παιδαγωγική δεν είναι κάποιος ομογενής και αμετάβλητος επιστημονικός Λόγος που αποκαλύπτεται στους μη μυημένους. Είναι ηθική και πολιτική πράξη η οποία διαλεκτικά εφαρμόζεται και παράγεται από το στοχασμό, την παρέμβαση και τη δράση στο πεδίο της θεωρίας και των κοινωνικών ανταγωνισμών στο χώρο της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό και ως Παιδαγωγικός Λόγος που συμπυκνώνει την κριτική και τη δυνατότητα, θέτει διαρκώς υπό δοκιμασία και αναστοχασμό τις αφετηρίες της, με σκοπό να μορφώσει ενεργούς πολιτικούς δρώντες μαθητές για να δημιουργούν το παρόν και το μέλλον τους με κοινωνική δικαιοσύνη, αλληλεγγύη και δημοκρατία.

Κύκλος μαθημάτων

Στο 2ο Θερινό Σχολείο Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης  προσφέρεται κύκλος μαθημάτων ο οποίος θα ανακοινωθεί τις επόμενες βδομάδες. Εδώ αναφέρονται ενδεικτικά μαθήματα του 1ου Θερινού Σχολείου Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης:

  • Απελευθερωτική αγωγή και αναλυτικό πρόγραμμα
  • Δυναμική αξιολόγηση και μάθηση
  • Η κοινωνική σημασία της εκπαίδευσης και η ιδιομορφία του εκπαιδευτικού έργου
  • Κρίση και κριτικός γραμματισμός
  • Κριτική παιδαγωγική και γνώση
  • Ο ψηφιακός γραμματισμός στο πλαίσιο της κριτικής παιδαγωγικής
  • Φύλο και κριτική παιδαγωγική