ΑΡΧΙΚΗ

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και το Εργαστήριο  Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση (ΕΠΕρΕφΕ) του  Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το  Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου της Βοστόνης (Department of Applied Linguistics, University of Massachusetts –Boston), διοργανώνουν το 3ο Θερινό Σχολείο Κριτικής Παιδαγωγικής και  Εκπαίδευσης. Θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημιακού Δάσους Ταξιάρχη του ΑΠΘ στη Χαλκιδική στις 20-26 Ιουνίου 2018.

Η Κριτική Παιδαγωγική γίνεται αντιληπτή ως ρεύμα θεωρητικής σκέψης και πρακτικής το οποίο υποβάλλει σε κριτική εξέταση το πώς η γνώση, οι αξίες, τα κοινωνικά συμφέροντα και οι ταξικές σχέσεις διαπλέκονται με την εξουσία στο επίπεδο των πρακτικών, των μεθόδων, των προγραμμάτων, των περιεχομένων, των σχέσεων και των σκοπών της εκπαίδευσης, διαμορφώνοντας συνειδήσεις, καθώς και πολιτισμικές και κοινωνικές μορφές.

Η Κριτική Παιδαγωγική δεν είναι κάποιος ομογενής και αμετάβλητος επιστημονικός Λόγος που αποκαλύπτεται στους μη μυημένους. Είναι ηθική και πολιτική «πράξη», η οποία παράγεται διαλεκτικά από τον στοχασμό, την παρέμβαση και τη δράση τόσο στο πεδίο της θεωρίας όσο και των κοινωνικών ανταγωνισμών στον χώρο της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό και ως παιδαγωγικός Λόγος που συμπυκνώνει την κριτική και τη δυνατότητα, η Κριτική Παιδαγωγική θέτει διαρκώς υπό δοκιμασία και αναστοχασμό τις αφετηρίες της, με σκοπό να μορφώσει τους εκπαιδευτικούς ως εργάτες πολιτισμού και τους μαθητές ως κριτικά σκεπτόμενους και ενεργούς πολιτικούς δρώντες, ώστε από κοινού να δημιουργούν το παρόν και το μέλλον τους με ισότητα, κοινωνική δικαιοσύνη, αλληλεγγύη και δημοκρατία.

Κύκλος μαθημάτων

Στο 2ο Θερινό Σχολείο Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης  προσφέρεται κύκλος μαθημάτων ο οποίος θα ανακοινωθεί τις επόμενες βδομάδες. Εδώ, αναφέρονται ενδεικτικά μαθήματα του 1ου και του 2ου Θερινών Σχολείων Κριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης τα οποία πραγματοποιήθηκαν το 2016 και το 2017:

  • Απελευθερωτική αγωγή και αναλυτικό πρόγραμμα
  • Η διαμόρφωση της απελευθερωτικής και της κριτικής παιδαγωγικής
  • Δυναμική αξιολόγηση και μάθηση
  • Προσεγγίσεις της αξιολόγησης και των εξετάσεων στο σχολείο με βάση τις θέσεις των P. Bourdieu και M. Foucault
  • Η κοινωνική σημασία της εκπαίδευσης και η ιδιομορφία του εκπαιδευτικού έργου
  • Προς μια μακρο-κοινωνιολογική θεώρηση της παιδικής ηλικίας
  • Ιστορία, ταυτότητα και αναπηρία
  • Κρίση και κριτικός γραμματισμός
  • Κριτική παιδαγωγική και θεωρία γνώσης
  • Ο ψηφιακός γραμματισμός στο πλαίσιο της κριτικής παιδαγωγικής
  • Φύλο και κριτική παιδαγωγική
  • Η γνωσιακή διάσταση του λογοτεχνικού συμβάντος
  • Έθνος, γλώσσα και εκπαίδευση: η διαμάχη Γληνού – Εξαρχόπουλου